kesal

baru semalam dia luahkan kekesalannya kepadaku, tentang tekanan yang dihadapinya kepadaku. tengahari tadi, kecoh bila dia diserang oleh seorang ibu murid gara-gara menghukum anaknya keluar dari kelas. aku terkejut dengan tindakan ibu itu yang bertindak terburu-buru. kenapa nak pertahankan anak yang memang sah bersalah? -> tak mahu buat kerja sekolah yang cikgu beri. bukannya cikgu suka-suka nak menghukum…ada sebab dan alasan.

aku hanya mampu menggelengkan kepala. pasti rakanku itu merasa malu diserang di hadapan rakan sejawat yang lain. lebih-lebih lagi setelah ibu itu menolak kasar kepalanya. bagiku, tindakan ibu itu sudah melampaui batas. menolak kepala seorang guru – tidakkah itu tindakan yang kurang ajar? guru memberikan ilmu kepada anaknya, sedaya upaya menjadikan anaknya anak yang pandai…tapi dia pula langsung tidak tahu berterima kasih, sebaliknya memaki hamun dan mencederakan seorang guru di hadapan orang lain! kenapa tidak nilai kesalahan diri dalam mendidik anak? kenapa mempersoalkan tindakan guru yang berniat ikhlas untuk mengubah sikap anak menjadi lebih baik??? kenapa, kenapa dan kenapa…hanya ibu-ibu seperti itu lah yang dapat menjawab nya.

kesal.

2 thoughts on “kesal

  1. pakcikli00 says:

    kebaikan yang dibalas dengan kejahatan disebut zalim, bersabarlah biarlah tuhan membalas kezaliman itu kerana tuhan berserta orang yang sabar.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s